Dua when giving Zakah

Duʿāʾ when giving Zakah

Question

Is there any duʿāʾ to be read by a person giving Zakah?

Read the answer below or click on the following link for a PDF version: dua-when-giving-zakah

 

Answer

بسم الله الرحمن الرحيم

The companion Abū Hurayrah (d. 57/676-7) (may Allah be pleased with him) narrates that the Messenger of Allah ﷺ said: “When you give Zakah, do not forget its reward, and say   اللَّهُمَّ اجْعَلْهَا مَغْنَمًا وَلاَ تَجْعَلْهَا مَغْرَمًا (O Allah, make it a gain and do not make it a loss)”.[1]

حدثنا سويد بن سعيد حدثنا الوليد بن مسلم عن البختري بن عبيد عن أبيه عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا أعطيتم الزكاة فلا تنسوا ثوابها أن تقولوا اللهم اجعلها مغنما ولا تجعلها مغرما ، رواه ابن ماجه ۱۷۹۷

This narration of Sunan Ibn Mājah is weak because of Suwayd ibn Saʿīd (d. 240/855)[2] and al-Bakhtarī ibn ʿUbayd (n.d.)[3] who are both controversial ḥadīth authorities, whilst Walīd ibn Muslim al-Dimishqī (d. 195/810)[4] is a mudallis (someone who conceals narrators). However, this narration has been narrated by Ibn ʿAsākir (d. 571/1176)[5] via a different chain and the defect within it is due to al-Bakhtarī ibn ʿUbayd.

Ḥāfiẓ Dhahabī (d. 748/1348) concurs with the view of Imam Abū Ḥātim (d. 277/890) that al-Bakhtarī ibn ʿUbayd is a weak ḥadīth authority and not a repudiated ḥadīth authority and thereafter cites the aforementioned narration.[6] He writes:

ضعفه أبو حاتم ، وغيره تركه ، فأما أبو حاتم فأنصف فيه

This suggests that the narration has some basis. It is perhaps for this reason that Ḥanbalī scholars including ʿAllāmah Ibn Qudāmah (d. 620/1223), ʿAllāmah Ibn Mufliḥ (d. 763/1362), ʿAllāmah Mardāwī (d. 885/1480) and others suggest that it is mustaḥab (desirable) to read this duʿāʾ and thank Allah for granting tawfīq (divine ability).[7] ʿAllāmah Majd ibn Taymiyah (d. 652/1254) also shares this view.[8] The Shāfiʿī scholar ʿAllāmah Munāwī (d. 1031/1622) concurs with the position of Ḥāfiẓ Dhahabī (d. 748/1348) and the Ḥanbali scholars and suggests that weak narrations are acceptable in matters of virtue. He adds that it is desirable to read this duʿāʾ, even though the Shāfiʿī jurists have not mentioned this.[9]

قال ابن قدامة في المغني (۲: ٤۸۱): وإذا دفع الزكاة استحب أن يقول : اللهم اجعلها مغنما ولا تجعلها مغرما ، ويحمد الله على التوفيق لأدائها ، فقد روى أبو هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا أعطيتم الزكاة فلا تنسوا ثوابها أن تقولوا : اللهم اجعلها مغنما ولا تجعلها مغرما ، أخرجه ابن ماجه ، ويستحب للآخذ أن يدعو لصاحبها فيقول: آجرك الله فيما أعطيت وبارك لك فيما أنققت وجعله لك طهورا ، وإن كان الدفع إلى الساعي أو الإمام شكره ودعا له ، قال الله تعالى: خذ من أموالهم صدقة تطهرهم وتزكيهم بها وصل عليهم إن صلاتك سكن لهم ، قال عبد الله بن أبي أوفى: كان أبي من أصحاب الشجرة  وكان النبي صلى الله عليه وسلم إذا أتاه قوم بصدقتهم قال: اللهم صل على آل فلان ، فأتاه أبي بصدقته فقال: اللهم صل على آل أبي أوفى ، متفق عليه ، انتهی ، ونحوه في الفروع (٤: ۲٥٦) والإنصاف (۳: ۱۹۹) والمبدع (۲: ۳۹٥) وغیرها من كتب الحنابلة ، وقال المناوي (۱: ۲۹۰): وفيه أنه يندب قول ذلك وإن لم يذكروه لأنه من الفضائل ، وقد دخل تحت أصل كلي وهو طلب الدعاء له والحديث ليس بشديد الضعف كما وهم ، انتهی ، وقال الشافعي في الأم (۲: ٦٤): قال الله تبارك وتعالى لنبيه صلى الله عليه وسلم: خذ من أموالهم صدقة تطهرهم ، الآية ، قال: والصلاة عليهم الدعاء لهم عند أخذ الصدقة منهم ، قال: فحق على الوالي إذا أخذ صدقة امرئ أن يدعو له ، وأحب إلي أن يقول: آجرك الله فيما أعطيت وجعلها لك طهورا وبارك لك فيما أبقيت ، وما دعا له به أجزأه إن شاء الله ، انتهی ، قال النووي في الأذكار (صـ ۱۸۷): وهذا الدعاء مستحب لقابض الزكاة سواء كان الساعي أو الفقراء ، ولیس الدعاء بواجب علی المشهور من مذهبنا ومذهب غیرنا ، وقال بعض أصحابنا: إنه واجب لقول الشافعي: فحق علی الوالي أن یدعو له ، ودلیله ظاهر الأمر في الآیة ، انتهی ، ولم أجد هذه الألفاظ بعینها إلا ما روي بإسناد صحیح أن النبي صلی الله علیه وسلم قال لمیمونة رضي الله عنها بعد أن اعتقت جاریة: آجرك الله ، رواه أبوداود (۱٦۹۰) والنسائي في الكبری (٤۹۱۱) ، وقال النبي صلی الله علیه وسلم لأبي ذر: آجرك الله یا أبا ذر ، رواه الطبراني في الكبیر (۸۱۰٤)۔

In conclusion, it is desirable to read the aforementioned duʿāʾ when giving Zakah and to ask Allah for acceptance. Furthermore, the recipient of Zakah or the collector of Zakah, should supplicate for the donor and say: آجرك اللہ (May Allah reward you).

Allah knows best

Yusuf Shabbir

6 Ramadan 1437 / 11 June 2016

Approved by: Mufti Shabbir Ahmad Sahib

www.nawadir.org

ٖFootnotes

[1] Sunan Ibn Mājah (1797).

[2] Tahdhīb al-Kamāl (12: 247); Mīzān al-Iʿtidāl (2: 248).

[3] Tahdhīb al-Kamāl (4: 24); Mīzān al-Iʿtidāl (1: 299).

[4] Tahdhīb al-Kamāl (31: 86).

[5] Tārīkh Dimashq (22: 9).

[6] Mīzān al-Iʿtidāl (1: 299).

[7] Al-Mugnī (2: 481); al-Furūʿ (4: 256); al-Inṣāf (3: 199); al-Mubdiʿ (2: 395).

[8] Nayl al-Awṭār (4: 181).

[9] Fayḍ al-Qadīr (1: 290).